Kommentti lähettäjä: lukija [Vieras]
lukija

Ihan hyviä vertauksia. Tulee ajatus, että rehtorilla on muutospyrkimyksiä, jotta liikenne sujuisi jouhevammin.

12.11.2009 @ 09:59
Kommentti lähettäjä: Vanha tuttu [Vieras]
Vanha tuttu

Näiden kiihdyttäjien ja hidastajien joukossahan sitä jouduttiin aikoinaan Raahessakin taiteilemaan. Pieniä "peltikolhuja" taisi tulla itse kullekin.

12.11.2009 @ 11:14
Kommentti lähettäjä: Marianne [Vieras]
Marianne

Uusista liikennejärjestelyistähän on aina tiedotettava, jotta rutinoituneet ajajat hoksaavat ottaa ne huomioon ;-)

12.11.2009 @ 11:15
Kommentti lähettäjä: Jouko itse [Vieras]
Jouko itse

Unohdin blogissani mainita, että itse käytän aktiivisesti vakionopeussäädintä. Mikähän analogia siitä löytyisi - olisiko tasaisesti eteenpäin kehittämisasioissa?

12.11.2009 @ 12:02
Kommentti lähettäjä: Liukastellen [Vieras]
Liukastellen

Kolarisumat ovatkin perinteisesti keskittyneet moottoritien pohjoispuolelle. Moottoritietä etelään mentäessä liikenne sujuu nykyään (uusien sakkouhkien vuoksiko?) joustavasti ja vihellellen. Voisiko olla, että ne hienot muutosideat ja -linjaukset ei aina toimi joka tasolla. Pitää olla erilaisia kaistoja, joista voi pujotella sujuvasti, mutta kuitenkin joukolla samaan suuntaan.

12.11.2009 @ 12:48
Kommentti lähettäjä: kolmas lukija [Vieras]
kolmas lukija

Kehittämisasioissa vakionopeus voi olla ongelmallinen, jos ei tule tunnetta, että matkassa edetään jonnekin. Motiivi muutoskäyttäytymiselle täytyy olla olemassa ennen kuin yksilö jaksaa muuttaa toimintatapojaan.

12.11.2009 @ 13:16
Kommentti lähettäjä: Kevyt kaasujalka [Vieras]
Kevyt kaasujalka

Minunkin autossani on vakionopeussäädin ja käytän myös sitä. Vakionopeussäädin vapauttaa minut yhdestä tehtävästä ja voin siten seurata liikennettä ja liikenteen ohjausta (esim. liikennemerkkejä) ja reagoida ulkoa tulevaan infoon tarpeellisin keinoin.

12.11.2009 @ 15:07
Kommentti lähettäjä: NMP [Vieras]
NMP

Miksi pitää järjestellä elämänsä siten, että tarvitsee oman auton?

13.11.2009 @ 07:25
Kommentti lähettäjä: T [Vieras]
T

Oman auton puolestapuhujana NMP:lle (13.11.2009 @ 07:25) tiedoksi, että oman auton nojaan elämänsä rakentaneet asuvat maalla, lähellä luontoa. Siksi lisää autopaikkoja Albertinkujan sisäpihalle! Vain Oulu on hullu polkupyöräilykaupunki.

13.11.2009 @ 10:38
Kommentti lähettäjä: Tuomas [Vieras]  
Tuomas

Joukon muuten ansiokkaassa organisaation tarkastelussa oletetaan että muutos on itsetarkoitus. Minusta ei pitäisi pyrkiä muutokseen vaan asioiden parantamiseen. Nykyinen suomalainen organisaatio "kehittyy" ja muuttuu vain johdon toimenpideillä. Järkevämpää olisi panostaa operatiivisen tason kehittämismahdollisuuksiin ja pienentää ylhäältä johdettua muutosta. Valta ja vastuu mahdollisimman alas.

13.11.2009 @ 11:25
Kommentti lähettäjä: Seppo [Vieras]  
Seppo

Hyviä vertauksia,tosin liian dynaamisia AMKin kuvaamiseen.

Hieman realistisempi? voisi olla vertaus valtavasta risteyksestä, jonka liikennettä liikennepoliisit ohjaavat. Autot törmäilevat vastakkain ja liikenne ei etene mihinkään suuntaan kun keskeisten liikennepoliisien kädet viuhtovat satunnaisesti kuin tuulimyllyn roottorit milloin minkäkin muotituulen mukaisesti.

Lisää liikennepoliiseja palkataan tasaiseen tahtiin. Monet niistä kuitenkin keskittyvät reunamilla ajavien ketterämpien moottopyöräilijöiden ja polkupyöräilijöiden sakottamiseen, jotta nekin etenisivät samaan tyyliin muiden kanssa. Puhkotaanpa nopeimmilta pyöräilijöiltä kumitkin alta, jotta eteneminen olisi "ohjatun" mukaista.

14.11.2009 @ 16:09
Kommentti lähettäjä: NMP [Vieras]
NMP

T (13.11.2009 @ 10:38): 80 km:n työmatka sujuu myös julkisilla. ;)

16.11.2009 @ 10:50
Kommentti lähettäjä: Lukija [Vieras]
Lukija

Joukolle kiitos mukavasta kirjoituksesta. Havainnot tuolta tieosuudelta osuvat täsmälleen oikeaan...
Liikenteessä paljastuvat jostain kumman syystä usein ihmisten pimeimmät puolet kun saa toimia suorilta katseilta piilossa ja nimettömänä peltikotteron sisällä :)

Sepon vertaukset risteyksestä ja liikennepoliiseista osunevat oikeaan... Ikävä kyllä.

17.11.2009 @ 11:36
Kommentti lähettäjä: liikenneympyrä [Vieras]
liikenneympyrä

Kun nyt liikenneasioissa ollaan, niin pitääkö paikkaansa, että Haukiputaan liikenneympyrässä on lisäkyltti joka kieltää iiläisiltä kahta kierrosta enempää?

17.11.2009 @ 14:20
Kommentti lähettäjä: lumi [Vieras]
lumi

Toisaalta leveä tieosuus on monesti niin ruuhkainen, että "jarrumiehen" motivaatio lähteä ohittamaan on olematon. Mitä hyötyä on, että pääsee yhden tai kahden auton ohi, kun edessä on kuitenkin vielä niin monta tien tukkijaa, ettei kaikista pääse ohi kuitenkaan ;-) Jos tie olisi vapaa, ehkä "jarrumieskään" ei olisi "jarrumies", vaan kaahailisi vapaasti kohti päämääräänsä.

18.11.2009 @ 13:10
Kommentti lähettäjä: Ympyröitä ja suoria [Vieras]
Ympyröitä ja suoria

Liikenneympyrälle vastauksena: Haukiputaan liikenneympyrässä ei ole enää ko. tekstiä. Lieneekö syynä se, että iiläiset pääsevät ohitustietä pitkin jouhevasti Haukiputaan keskustan ohi. Nyt vain ohitustie sopivan kauas Iin keskustasta, jotta saamme kaasutella myös Iin keskustan ohi häiriintymättä.

19.11.2009 @ 12:47
Kommentti lähettäjä: pyöräilijä [Vieras]
pyöräilijä

Kiitos Seppo viestistäsi; erittäin hyvin paikkaansapitäviä kommentteja, etenkin tuossa toisessa kappaleessa. Ja kiitos Joukolle hyvästä keskustelun avauksesta. Tällaista me tarvitsemme!!

19.11.2009 @ 18:45
Kommentti lähettäjä: Kaisa [Vieras]
Kaisa

Entäs ne autoilijat jotka liikenteessä
saavat lähes alkukantaisen raivokohtauksen kohdatessaan sekä noita noita hidastelijoita että kaahareita? :) Niitä molempia kun löytyy tästä talosta...

Vakionopeudensäädin voi kylläkin hämätä, ei huomaa reagoida tarpeeksi nopeasti kun muiden autoilijoiden nopeus muuttuu :/

20.11.2009 @ 15:09
Kommentti lähettäjä: Pyhäläinen [Vieras]
Pyhäläinen

Ja sitten on meitä, jotka haluavat (keinolla millä hyvänsä) saada liikenteessä (organisaatiossa) aikaan sekaannusta, jotta paikalleen jumittautunut käyttäytyminen muuttuisi...painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen, niin, että saavutetaan sopiva sekasorto. Otollista aikaa vanhojen käytöstapojen uudelleenarvioinnille :). Kiitos Joukolle mielenkiintoisista vertauksista!

20.11.2009 @ 22:34
Kommentti lähettäjä: Tiina Gallén [Vieras]  
Tiina Gallén

Joukon kirjoitus sai minut visioimaan lisää tuota liikennekäyttäytymistä. Liikenteessähän näkee monenlaisia menopelejä - pelkästään automerkkejä on lukuisia. Toiset ajelevat Ladalla, toiset Mersulla, moni Toyotalla tai Fordilla ja joku Alfa Romeollakin. Jollekin punainen on ainoa oikea auton väri, toinen pitäytyy mustissa autoissa.

Eri automerkeillä on erilaisia ominaisuuksia, joita tokikin pitäisi käyttää liikennesääntöjen rajoissa muistaen joustava liikennekulttuuri. Sitä voisi kutsua myös tilannetajuksi. Käytännössä siis Alfa -kuski ei ota tavallisella moottoritiellä ihan kaikkia tehoja irti ajopelistään. Toisaalta Datsun 100A:nkin kuljettajia täytyy ymmärtää.

Organisaatiossakin on erilaisia ihmisiä, joiden saumaton yhteistyö olisi tärkeä toimivan liikennejärjestelmän rakentamisessa. Erilaisuuden ymmärtäminen, hyödyntäminen ja toisten osaamisen arvostaminen ovat keskeisiä elementtejä toiminnan kehittämisessä. Tärkeää olisi luoda sellainen liikennekulttuuri, ettei pikkutöytäisyjä tarvisi pelätä, vaan voisimme oppia niistä yhdessä (vertauksena "kasko kunnossa").

Muutoksen tarpeellisuudesta voi olla monta mieltä. Toiset ajattelevat Henry Fordia lainaten, että "kaiken voi tehdä vielä paremmin" ja toiset ihmettelevät, että miksi toimivia käytänteitä pitäisi muuttaa. Molemmat ovat varmasti oikeassa. Toisaalta toimintaympäristön muutokset ajoittain kyllä pakottavat organisaatiot reagoimaan ja sopeutumaan muutoksiin, vaikkei muutoksen käynnistäjiä oltaisikaan.

24.11.2009 @ 18:18
Kommentti lähettäjä: Jouko Paaso [Vieras]
Jouko Paaso

Muutoksen itsetarkoituksellisuudesta: Opetusministeriö ajaa kovasti tuloksellisuusmittareita, ja ilman mitään ennustajan lahjoja voi arvata, että myöhemmin ne yhä enenevässä määrin tulevat olemaan rahoituksen peruste. Meidän on saatava toimiva yhtenäinen raportointi, vertailut ja niiden pohjalta oikein kohdennetut kehittämistoimenpiteet. Siitä, ovatko tuloksellisuusmittarit juuri oikeita, voidaan olla monta mieltä - elleivät ole, siihen on pyrittävä vaikuttamaan johtotasolla. Kiitokset hyvistä kommenteista!

25.11.2009 @ 13:06
Kommentti lähettäjä: Iiläinen [Vieras]
Iiläinen

Kuljen itse Iin pohjoisosasta (uusi iiläinen, vanha kuivalainen) ja matkannut tuota väliä (80 km) Ouluun vuosien ajan oli keli mikä tahansa, aina on lähdettävä satoi tai paistoi oli valoisaa tai pimeää. Kaikenlaisia Sunnuntaikuskeja ja muita arkipäivän kaahareita on tie täynnä molempiin suuntiin. Kun Oulusta lähdetään niin Oyssin kohdalla on jo monella ainakin se satanen taulussa ja annas kun tullaan moottoritieltä pois niin vauhti sen kun hurjistuu, että kuka se on ensimmäisenä leveäkaistaisella tiellä ja siinä vaiheessa kas kummaa vauhti tippuu merkittävästi.
On toki niitä arkipäivän kaahareita on perheellisiä ja perheettömiä, tänäpäivänä ei kanssaihmisistä tarvitse välittää, entä kolairitilanteessa, nooo hmm,kauhea,kun nyt saa ajaa ylittäen 10km/h niin vauhti onkin sitten sen 20km/h yli.
Näinäkin päivinä kun rapa lentää isot rekat tulee vastaan niin kas takaa tulee se teiden "ritari" ja puhaltaa ohi, siinä on sitten tuplapaskat tuulilasissa.
Toivotan siitä huolimatta kaikille turvallista matkaa niin kuin Team ahma toivotti aikoinaan.

26.11.2009 @ 14:30
Kommentti lähettäjä: Keskustasta terve [Vieras]
Keskustasta terve

Hienoja pointteja esiintyi tekstissäsi. Näitä liikenteen pieniä inhotuksia löytyy kasapäin lisää, eikä tarvi edes paljoa miettiä lisää.
Ouluun ulkopuolelta muuttaneena olen pistänyt merkille Oululaisten hitauden lähteä liikennevaloista, sekä moottoritielle liittymisen kauheuden.Moottoritielle liitytään monesti alinopeutta ja näin ollen aiheutetaan henkäiseviä tilanteita. Myös moottoritielle liittyjien väistämisvelvollisuuden noudattaminen tahtoo unohtua hieman liiankin usein. Mutta...kukapa meistä olisi täydellinen kuski.

26.11.2009 @ 19:57
Kommentti lähettäjä: Ari-Martti Hopiavuori [Vieras]
Ari-Martti Hopiavuori

Vakionopeussäätimestä: aikanaan armeijassa kuljettajakouluttaja valisti meitä alokkaita, että jos nukahtaa rattiin ilman vakionopeudensäädintä, menee ojaan vajaata kuuttakymppiä (satasen alueella). Sen sijaan vakionopeudensäätimen kanssa menee ojaan sitä reilua satasta ja jälki on sen mukaista.

03.02.2010 @ 08:18
« Räntää ja TwitteriäKetsuppipulloefektiä aktivoimassa »