print
INNOPI-hankkeen blogi

INNOPI‚Äďhanke menee oppimisen ytimiin

titervas Kirjoittanut Tervaskanto-M√§entausta   blogissa INNOPI
Julkaistu 27.11.2009, klo 12:43

Terveysalan ammattilaiselta odotetaan asiantuntevaa, asiakaslähtöistä, turvallista, taitavaa, ystävällistä ja joustavaa palvelua. Tämän päivän potilaat ja asiakkaat osaavat vaatia hyvää hoitoa ja palvelua. Odotukset ovat korkealla ja kriittistä palautetta uskalletaan antaa. Valitettavasti vahinkoja sattuu ja potilasturvallisuudesta ollaan huolissaan. Potilasvahingoista selvityksen mukaan suurin osa johtuu ammattilaisten yhteistyön ja keskinäisen kommunikoinnin puutteesta.

Koulutusorganisaatioilla on vaativa teht√§v√§ vastata korkeatasoisten ammattilaisten koulutuksesta nykyhetken ja ennen kaikkea tulevaisuuden tarpeisiin. Maailman terveysj√§rjest√∂ julisti jo vuonna 1987 moniammatillisuuden ja yhteisty√∂n puolesta: ‚ÄúLearning together to work together for health‚ÄĚ. Suomessa ja eri puolilla maailmaa haaste otettiin vastaan ja eri terveys- ja hyvinvointiohjelmissa tavoitteeksi tuli yhteisty√∂ yli sektori- ja hallintokuntarajojen. Yhteisty√∂verkostoja alkoi muodostua my√∂s koulutusorganisaatioiden kesken eri puolella maailmaa. Kuulumme mukaan sek√§ pohjoismaiden NIPNET ett√§ Euroopan maiden EIPEN verkostoon yhdess√§ Oulun yliopiston kanssa.

INNOPI-hanke syntyi usean vuoden sinnikkään kehittämistyön luontevaksi jatkeeksi Oulun seudun ammattikorkeakoulun sote yksikön, Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan, Oulun yliopistollisen sairaalan ja Oulun kaupungin terveyskeskuksen kesken. Kehitämme yhdessä terveysalan koulutusta. Painopisteenä on erityisesti yhteistyö- ja tiimitaitojen oppiminen jo tutkintoon johtavan koulutuksen aikana. Innostavaa on se, että samaan aikaan terveysteknologian kehitys tarjoaa uusia ja innovatiivisia oppimisympäristöjä opiskelijoiden ja työelämän tiimien käyttöön.

Opiskelijoita on haastettu mukaan kehittämistyöhön samoin opettajat ja harjoittelun ohjaajat. Uudet ympäristöt edellyttävät uusien opetusmenetelmien käyttöönottoa. Se tietää ainakin aluksi paljon lisätyötä. Moniammatillinen opetus vaatii opettajilta myös asennemuutosta. Kaikista hienointa on kuitenkin ollut kuulla opiskelijoiden innostus. Sen on saanut aikaa simulaatioperhe. En vielä koskaan aikaisemmin ole tavannut yhtä innokkaita opinnäytetyötään käynnistäviä opiskelijoita kuin eilen. He suorastaan hihkuivat innostuksesta kun opparin aiheeksi tarjoutui tuottaa perehdytysvideo synnyttävästä simulaationukesta Noellesta ja hänen pienestä vastasyntyneestä vauvastaan. Samaa innostusta on ollut nähtävissä simulaatio ohjauksen koulutukseen osallistuneilla opettajilla ja työelämän edustajilla.