Kommentti lähettäjä: Jarmo Salo [Vieras]
Jarmo Salo

Mielenkiintoisella alueella Sanna liikut, onnea ja menestystä tutkijan kammariin. Tuli tuossa mieleeni, että kun tutkimuksen kohteena on kokemukset ja tutkimuksen tarkoitus on tarkastella ja kuvata merkityksiä, niin? Samalla tuli mieleeni itselleni uusi käsite, eli tuo osaamisperuste(a)inen arviointi, niin mitä se on ja mistä se tulee ja miten sitä tehdään ja miten sen avulla saadaan arvioitavaksi kokemuksia ja merkityksiä ja miten ja minkälaisia osaamisperusteisuuteen perustuvia arviointipäätöksiää tehdään, ja miten niitä tulkitaan, ja millaisessa tieteenfilosofisessa viitekehyksessä liikutaan?

07.04.2017 @ 16:13
Kommentti lähettäjä: Sanna Brauer [Vieras]
Sanna Brauer

Hei,

kiitos kommentista ja kysymyksistä. Toivottavasti sitten jossain kohti väitöskirjani vastaa näihin kysymyksiin laajemmin.

Tutkimuksessa on tosiaan kokemusten kautta tarkoitus kuvata mitkä asiat osaamisperusteisessa arviointiprosessissa, jossa sovelletaan digitaalisia osaamismerkkejä, ovat merkityksellisiä opettajille ja opettajaopiskelijoille. Yksi osa väitöskirjatyötäni on kuvata tuota kriteereihin perustuvaa osaamisperusteista arviointiprosessia tarkastellen sitä erityisesti osaamismerkkien hakemiseen, arviointiin ja myöntöön/täydennyspyyntöön käytettävän sähköisen järjestelmän ja sen tarjoamien mahdollisuuksien kautta. Kuvattavakseni olen valinnut osallistujan kokemuksen osaamisperusteisuudesta ja työelämässä tarvittavan kehittyvän osaamisen, motivaatioon vaikuttavat teemat arviointiprosessissa sekä OBF-järjestelmän sisällä tapahtuvan arviontikeskustelun ja ohjauksen. Arviointijärjestelmä ei tallenna laadullista kokemusta, vain karkeaa numerodataa, joten aineisto on koottu haastattelemalla eri tasoilla osaamismerkkejä suorittaneita opettajia ja opettajaopiskelijoita.

10.04.2017 @ 13:52
Kommentti lähettäjä: Sanna Brauer [Vieras]
Sanna Brauer

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on valittu vastaamaan kehittyviä digitaalisuutta hyödyntäviä osaamisperusteisia arviointimalleja ja on siksi eri jokaisessa osatutkimuksessa. Yleinen ja yhteinen kaikille osatutkimuksille on opettajankoulutuksen konteksti. Ammatillisen opettajankoulutuksen perustan voidaan ajatella rakentuvan systeemiteoriaan, jota tarkastellaan pragmaattisen informaation ja tavoitteellisen toiminnan kannalta. Ammatinopettajan taustalla helppo lähteä kerimään teoriaa niinkin pitkältä kuin Deweyn perinteikkäät ajatukset kokemuksellisesta oppimisesta ja opitun soveltamisesta autenttisissa tilanteissa, vaikka Jarvisin malli oppimisesta vuorovaikutuksena, kuvaakin prosessia ehkä paremmin. Tässä tutkimuksessa lähtökohtana on, että opettaja on opiskelijana itsenäinen, aktiivinen toimija, jolle elinikäinen oppiminen on koko työ-uran aikainen jatkumo ja oppija on aktiivinen oman kasvuprosessinsa omistajana (Rauste-von Wright).

10.04.2017 @ 13:53
Kommentti lähettäjä: Sanna Brauer [Vieras]
Sanna Brauer

Oppimisnäkemys tutkimuksessani nojaa konnektivistiseen lähestymiseen, joka perustuu tiedon virtaavuuteen ja oppimiseen verkossa, verkkoyhteisöissä sekä verkostostoissa. Oppimisprosessi on valintojen tekemistä - tieto ja tietolähteet päivittyvät, ja niiden perusteella on osattava päättää parhaan käytettävissä olevan asiantuntijuuden mukaan - ihan kuten työelämässäkin. Opettajan osaamista tarkastellaan tässä tutkimuksessa ammatillisen yksilöosaamisen ja asiantuntijuuden kautta esimerkiksi integratiivisen pedagogiikan mallilla (esim. Tynjälä, 2010).

10.04.2017 @ 13:54
Kommentti lähettäjä: Sanna Brauer [Vieras]
Sanna Brauer

Vastasinkohan nyt ollenkaan siihen mitä kysyit? Kovasti piti pätkiä vastaus tälle sivulle...sähköpostiakin saa lähettää! Kiitos mielenkiinnosta!

10.04.2017 @ 14:22
« Osaamisen kehittäminen opetusharjoittelussaOsaamisen kehittymisen polulla »