Mitä väliä osaamistavoitteilla?
kirjoittaja Amok
Julkaistu 21.10.2016, klo 16:02
Osaamistavoitteet raamittavat osaamisperusteista koulutusta. Ne kertovat mitä pitää osata, kun taas arviointikriteerit kertovat osaamisen laadusta eli miten pitää osata. Hyvässä osaamistavoitteessa kuvataan konkreettisesti asioita, jotka opiskelijat osaavat opintojakson (tai tutkinnon osan, kurssin) lopussa. Usein nämä tavoitteet esitellään lyhyesti opintojakson alussa, eikä niihin välttämättä palata opiskelijoiden kanssa.
Osaamistavoitteiden äärelle tulee pysähtyä opintojakson alussa. Niiden ymmärtäminen on tärkeä osa oppimisen käynnistymistä: mitä tavoitteet käytännön tasolla tarkoittavat, onko minulla mahdollisesti jo hankittuna opintojaksolla vaadittavaa osaamista. Opiskelijat perehtyvät esimerkiksi pienryhmissä osaamistavoitteisiin ja kirjaavat lopuksi arvionsa oman osaamisensa tämän hetkisestä tasosta HOPS-lomakkeeseen. Opettajan antamalla ohjauksella on perehtymisen aikana tärkeä merkitys, jotta opiskelijat ymmärtävät mihin opintojaksossa konkreettisesti tähdätään.
Mikäli opiskelijalla on hankittua osaamista, hän osoittaa sen erilaisin dokumentein sekä tehtävin ja saa tunnustuksen opintopisteinä. Jos osaamista ei ole riittävästi, sitä kehitetään opiskelemalla. Osaamistavoitteilla on väliä, kun niitä hyödynnetään monipuolisesti. Opintojakson alussa opiskelija oppii ymmärtämään oman osaamisensa tason suhteessa tavoiteltavaan osaamiseen. Opintojakson aikana opiskelijaa ohjataan havainnoimaan osaamisensa kehittymistä suhteessa osaamistavoitteisiin. Lopuksi osaamiselle annetaan virallinen tunnustus osaamistavoitteiden saavuttamisen mukaan.
Osaamisperusteisissa opinnoissa osaamistavoitteita hyödynnetään osaamisen kehittymisen arvioinnissa koko ajan. Muutos aiempaan on suuri. Koulutuksessa ei oikeastaan enää ole kyse niinkään opintojen suorittamisesta, vaan ennemminkin oppimisprosessista, joka koostuu jatkuvasta opiskelijan osaamisen arvioinnin, kehittämisen ja osoittamisen ketjusta. Laajemmin ajatellen tällaisena toteutettu koulutus luo perustan yksilöllisille osaamisen kehittämisen poluille henkilökohtaisen suunnitelman (HOPS) mukaan.
Yliopettaja Esa Virkkula
Oulun ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Ei palautteita vielä.
« Osaamisen osoittamisella ammatilliseksi opettajaksi | Mullistava muutos » |